Skargi - dobre praktyki - Fundacja Matecznik

Poród to ruch! Weź udział w warsztacie z Izą Dembińską!

Skargi – dobre praktyki

Opublikowano: 22 grudnia 2024

W roku 2024 specjalny zespół ekspertów powołany w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta pracował nad zbiorem dobrych praktyk w zakresie rozpatrywania skarg. Powstał dokument, który adresowany jest do podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Z pełnym tekstem można zapoznać się na stronie Rzecznika.

Kobieta stoi tyłem do fotografa na szczycie, z rękoma podniesionymi do góry. Obok napis Dobry poród daje siłę i nr krs 0000639450
Przekaż nam 1,5% podatku rozliczając się z urzędem skarbowym

Z ciekawością przeczytałyśmy całość, gdyż od lat zachęcamy kobiety do zgłaszania naruszeń do jakich dochodzi w porodzie (i nie tylko), kolejny już raz powtarzamy kampanię „Mamy głos, mamy wpływ!”. Wspieramy również bezpłatnym poradnictwem prawnym w zakresie pisania skarg.

Cały dokument zrobił na nas bardzo dobre wrażenie, w szczególności kilka kwestii.

SKARGA JAKO SZANSA

Już we wstępie możemy przeczytać, że skarga pacjenta to cenne źródło informacji dla osób zarządzających podmiotem leczniczym. Jeśli taka skarga zostanie przez podmiot odpowiednio rozpatrzona, a pacjent uzyska wyjaśnienia, prawdopodobnie nie zgłosi się już on do innych instytucji.

INFORMACJE DLA PACJENTA

Na podmiotach leczniczych leży obowiązek informacyjny w stosunku do pacjentów. Powinni oni móc w łatwy sposób zdobyć informacje o prawach pacjenta oraz o możliwości złożenia skargi, w szczególności:

  • w jakiej formie ją złożyć – pisemnie, mailowo i ustnie do protokołu,
  • jakie elementy musi zawierać taki wniosek,
  • informacja o tym, że skargi anonimowe nie muszą być rozpatrywane,
  • kontakt do osoby odpowiedzialnej, np. do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta w placówce.

ROZPATRYWANIE SKARG             

Największą część całego dokumentu przygotowanego przez Biuro RPP jest rozdział poświęcony rozpatrywaniu skarg. Znajdują się tutaj obowiązki wynikające bezpośrednio z prawa, np. skarga powinna być rozpatrzona w ciągu miesiąca, w przypadku skarg szczególnie skomplikowanych – w ciągu 2 miesięcy. Znajdziemy też dobre praktyki, np. by pisma, które zawiera obraźliwe lub niecenzuralne słowa – nie przekazywać w oryginale personelowi.

PRZYKŁADY SKARG

„Dobre praktyki” zawierają także przykładowe skargi i sposób postępowania z nimi wraz z możliwą odpowiedzią. W przykładowych case study zabrakło nam jednak skargi, która uznana by była za zasadną.

Cały dokument stanowi cenne źródło dla osób zarządzających podmiotami leczniczymi, może być też przydatne dla samych pacjentów.



Dołącz do naszej Watahy i wspieraj Kobiety razem z nami!

50zł

umożliwia nam monitoring jednego szpitala

Wpłacam
100zł

zapewniasz 1 kobiecie 30 minut porady psychologicznej

Wpłacam
150zł

zapewnisz 1 kobiecie pomoc prawną w napisaniu skargi

Wpłacam
Dziękujemy!

Anna Furmaniuk 694 750 395
Alicja Nowaczyk 660 715 059

Siedziba:
ul. Jabłoniowa 9/1
60-185 Skórzewo

Fundacja Matecznik
KRS: 0000639450
Regon: 365551757
NIP: 7811933806

Numer konta:
30 1600 1462 1837 1383 1000 0001
Tytuł przelewu:
Darowizna na cele statutowe